Mobilisering og manipulering

Mobilisering af led bevægelse entenen aktivt eller passivtBetyder kort fortalt at arbejde med bevægelse af led hvor du enten selv udøver bevægelsen ¨Aktivt¨ eller hvor jeg udøver bevægelsen ¨Passivt¨ Dette anvendes oftest i forbindelse med genoptræning og smerte behandling.

Manipulering er hvor behandleren udføres manipulering af led, dette kender du oftest som ¨knæk¨ fra en kiropraktik, dette kan også udføres af Fysioterapeuter Dette anvendes oftest i forbindelse med bevægelses indskrænkninger, spændinger, smerter m.m.

Øvelsesterapi

Specifik øvelses terapi i forhold til konkret problemstilling, dette retter sig imod eksempelvis genoptræningsforløber hvor det drejer sig om enkelte øvelser i henhold til et specifikt område.

Øvelsesterapi

Overstående er to forskellige former for at arbejde med vævsstrukturer i kroppen. Dette kan være fordelagtigt i forskellige scenarier. Lad os antage at du dyrker en sport der sætter store krav til mobilitet og bevægelse, dette kunne eksempelvis være nogle typer af kampsport, her kan forskellige afspændings øvelser, facilitere til en optimering af din bevægelighed. Dette kan naturligvis også bruges aktivt til behandling af smerter og kan med fordel instrueres som en ressource du kan anvende derhjemme til akut smertelindring.

Udspænding er hvor behandleren anvender manuelle teknikker der kan bruges til eksempelvis smertebehandling. Dette kan være manuelt, hvor man arbejder med ¨facsia¨ som er en hinde der lægger rundt omkring din muskulatur, dette arbejder man ofte med via facsia realease teknikker her mobiliseres disse hinder og dette kan være smertedæmpende i bestemte tilfælde.